Omasztowanie ruchome:
a) bom - drzewce mocujące dolny lik żagla, zamocowany przegubowo piętą dolnej części masztu. Przeciwny koniec bomu to nok.
b) gafel - drzewce usztywniające lik górny żagla gaflowego i opierające się gardą o maszt.
c) reje - poziome drzewce służące do mocowania górnych lików żagli rejowych.
d) flagsztok (drążek flagowy) - drzewce, na którym zawieszana jest bandera.
Żagle: jeżeli jacht ma trzy żagle to patrząc od dziobu mamy kolejno fok, grot, bezan. Jeśli dwa żagle to mamy fok i grot, a jeśli jeden żagiel to jest to grot. Popatrzcie na zdjęcie.
Olinowanie ruchome to liny służące do manewrowania żaglami oraz do poruszania niektórymi częściami osprzętu. Do tego olinowania należą: fały, szoty, halsy, szkentle, topenanty, obciągacze bomu, dirki oraz różne liny pomocnicze.
1. fał - wszelkiego rodzaju lina służąca do podnoszenia i opuszczania żagli lub innych ruchomych części osprzętu.
2. szoty - liny służące do manewrowania żagli (fokiem), czyli ustawienia żagli w odpowiednim położeniu w stosunku do wiatru.
3. szkentla - lina naciągająca róg halsowy żagla;
4. topenanta - stosuje się na jachtach z ożaglowaniem bermudzkim. Jest to lina przytrzymująca nok bomu i w razie potrzeby unosząca go do góry.
5. obciągacz bomu - lina działająca w kierunku przeciwnym niż topenanta.
Olinowanie ruchome |
Do cumowania jachtu (czyli unieruchomieniu jachtu przy nadbrzeżu w porcie) służą cumy i szpringi.
Lina biegnąca od dziobu do przodu to cuma dziobowa, a lina biegnąca od rufy do tyłu to cuma rufowa.
Szpringiem dziobowym nazywamy linę biegnącą od dziobu w kierunku rufy, a szpringiem rufowym od rufy w kierunku dziobu.
SZEKLA |
KAUSZA |
BLOKI |
KRĘTLIK |
KARABIŃCZYK |
Widzę, że mam do czynienia z ekspertem! Przydatne i ciekawe informacje. Jak dotąd, moją wiedzę dotyczącą żeglarstwa czerpałm przede wszystkim z "Piratów z Karaibów" :)
OdpowiedzUsuńOświeciłaś mnie :D
niedługo to Ty mnie zaczniesz uczyć budowy jachtu ;)
OdpowiedzUsuńWitam,
OdpowiedzUsuńproszę poprawić opis szkentli :)