Dzisiaj krótko omówię omasztowanie jachtu żaglowego.
Maszty wykonane są ze stopów aluminiowych, rur stalowych o podwyższonej wytrzymałości lub z drewna.
Główny maszt to grotmaszt i w większości rodzajów osprzętu żaglowego dwumasztowego stoi na pierwszym miejscu od dziobu, drugi to bezanmaszt. Jeżeli pierwszy maszt jest niższy, nazywany jest fokmasztem, drugi grotmasztem, a trzeci bezanmasztem.
Piękny polski trzymasztowy żaglowiec szkolny (fregata) typu B-95 "Dar młodzieży" |
Budowa masztu
Dolny koniec masztu to pięta, górny - top, natomiast drzewce masztu na całej swojej długości nazywa się kolumną masztu. Zwyczajowo jednak część masztu powyżej salingu nazywa się stengą. Salingi to rozpórki, które zwiększają kąt między olinowaniem stałym a osią masztu. Poprawia to pracę olinowania. Rozpórka usztywniająca maszt od przodu nazywa się jumpsalingiem.
Zdjęcie z mojej książki |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz